Ja!!! De rechter heeft bepaald
dat de Stulpselaan een openbare weg is.
Dit betekent dat de gemeente Baarn het handhavingsverzoek tegen de afsluiting van deze fietsroute over landgoed Pijnenburg opnieuw moet beoordelen. De rechtbank deed woensdag 6 december 2023 uitspraak in de zaak die Burgercomité Fietsvrienden Pijnenburg had aangespannen
tegen de gemeente Baarn.
Lees hier meer over de uitspraak van de rechter.
De Fietsvrienden gaan er nu vanuit dat gemeente Baarn niet anders kan doen dan handhavend optreden tegen landgoedeigenaar Per Insinger, en er zo voor zorgen dat er weer gebruik kan worden gemaakt van de fijne fietsverbinding vanuit Soest naar Lage Vuursche, Hilversum, Maartensdijk en verder! Helaas is tot nu toe gebleken dat gemeente Baarn vooral geen haast maakt. Daarom gaan wij opnieuw actie ondernemen.
dat de Stulpselaan een openbare weg is.
Dit betekent dat de gemeente Baarn het handhavingsverzoek tegen de afsluiting van deze fietsroute over landgoed Pijnenburg opnieuw moet beoordelen. De rechtbank deed woensdag 6 december 2023 uitspraak in de zaak die Burgercomité Fietsvrienden Pijnenburg had aangespannen
tegen de gemeente Baarn.
Lees hier meer over de uitspraak van de rechter.
De Fietsvrienden gaan er nu vanuit dat gemeente Baarn niet anders kan doen dan handhavend optreden tegen landgoedeigenaar Per Insinger, en er zo voor zorgen dat er weer gebruik kan worden gemaakt van de fijne fietsverbinding vanuit Soest naar Lage Vuursche, Hilversum, Maartensdijk en verder! Helaas is tot nu toe gebleken dat gemeente Baarn vooral geen haast maakt. Daarom gaan wij opnieuw actie ondernemen.
Handhavingsprocedure Fietsvrienden - gemeente Baarn:
naar de rechter
Op maandag 2 november 2020 heeft burgerinitiatief Fietsvrienden Pijnenburg twee handhavingsverzoeken ingediend, geadresseerd aan burgemeester Röell van gemeente Baarn. Het betreft een handhavingsverzoek Fietspad Pijnenburg en een handhavingsverzoek aangaande de verbinding over de Stulpselaan.
Dit handhavingsverzoek is op 18 december 2020 afgewezen door gemeente Baarn.
Fietsvrienden Pijnenburg tekende hiertegen formeel bezwaar aan. Dit diende op
donderdag 8 april 2021 bij de bezwaarcommissie van de gemeente Baarn. De bezwaarcommissie heeft dit bezwaar afgewezen.
In die periode hebben wij ook een WOB-verzoek ingediend om belangrijke informatie, onder andere aangaande de wegenlegger, boven tafel te krijgen. Gemeente Baarn heeft die informatie te laat - namelijk buiten de gestelde termijn en daags na het dienen van het formele bezwaar bij de bezwaarcommissie - en ook nog eens onvolledig aangeleverd. Ook hiertegen hebben wij bezwaar aangetekend. Dit diende donderdag 8 juli 2021.
Fietsvrienden Pijnenburg stapt nu naar de rechter. Wij leggen ons niet neer bij de conclusie van de bezwaarcommissie. Lees op de nieuwspagina het persbericht dat wij op 11 juli hebben uitgestuurd. We houden jullie hier op de hoogte van de ontwikkelingen. Hieronder zijn de door ons ingestuurde documenten te downloaden.
Dit handhavingsverzoek is op 18 december 2020 afgewezen door gemeente Baarn.
Fietsvrienden Pijnenburg tekende hiertegen formeel bezwaar aan. Dit diende op
donderdag 8 april 2021 bij de bezwaarcommissie van de gemeente Baarn. De bezwaarcommissie heeft dit bezwaar afgewezen.
In die periode hebben wij ook een WOB-verzoek ingediend om belangrijke informatie, onder andere aangaande de wegenlegger, boven tafel te krijgen. Gemeente Baarn heeft die informatie te laat - namelijk buiten de gestelde termijn en daags na het dienen van het formele bezwaar bij de bezwaarcommissie - en ook nog eens onvolledig aangeleverd. Ook hiertegen hebben wij bezwaar aangetekend. Dit diende donderdag 8 juli 2021.
Fietsvrienden Pijnenburg stapt nu naar de rechter. Wij leggen ons niet neer bij de conclusie van de bezwaarcommissie. Lees op de nieuwspagina het persbericht dat wij op 11 juli hebben uitgestuurd. We houden jullie hier op de hoogte van de ontwikkelingen. Hieronder zijn de door ons ingestuurde documenten te downloaden.
Download hier het bezwaar tegen de weigering om te handhaven dd 29-01-2021
def_bezwaar_tegen_weigering_handhaving_openstelling_fietspaden__29jan2021_.pdf | |
File Size: | 1480 kb |
File Type: |
Download hier de bijlagen
bijlagen_bezwaar_fietsvrienden.pdf | |
File Size: | 17925 kb |
File Type: |
Download hier de aanvulling op het bezwaar tegen de weigering
aanvulling_op_bezwaar_tegen_weigering_handhaving_openstelling_fietspaden.pdf | |
File Size: | 973 kb |
File Type: |
Download hier de tekst voor het WOB verzoek dd 11-02-21
210211_wob-verzoek_fietspad_pijnenburg.pdf | |
File Size: | 31 kb |
File Type: |
Hieronder vind je de integrale tekst betreffende Fietspad Pijnenburg, het afgesloten fietspad over de Emilialaan. Hier en daar wordt gerefereerd aan brieven, verslagen ea.
Deze hebben wij hieronder niet allemaal opgenomen, behalve de verklaringen van gebruikers. Deze vind je onderaan deze pagina.
Wil je de integrale tekst van beide handhavingsverzoeken cq de bijlagen ontvangen, stuur dan een mail naar [email protected].
Beide handhavingsverzoeken zijn mede-ondertekend door de lokale afdelingen van de Fietsersbond te Soest en Baarn, en het Utrechts Fietsoverleg (UFO).
We houden je hier en op Facebook op de hoogte van de voortgang van de bezwaarprocedure.
Deze hebben wij hieronder niet allemaal opgenomen, behalve de verklaringen van gebruikers. Deze vind je onderaan deze pagina.
Wil je de integrale tekst van beide handhavingsverzoeken cq de bijlagen ontvangen, stuur dan een mail naar [email protected].
Beide handhavingsverzoeken zijn mede-ondertekend door de lokale afdelingen van de Fietsersbond te Soest en Baarn, en het Utrechts Fietsoverleg (UFO).
We houden je hier en op Facebook op de hoogte van de voortgang van de bezwaarprocedure.
18 december, Gooi & Eemlander
Aan: gemeente Baarn, t.a.v. burgemeester Röell
Betreft: Handhavingsverzoek voor heropening fietspad Pijnenburg
Maandag, 2 november 2020
Geachte burgemeester Röell,
Sinds april 2019 is het fietspad door landgoed Pijnenburg vanaf de 300-Roedenlaan naar de Wieksloterweg afgesloten. Met deze brief verzoeken wij de gemeente Baarn om te handhaven op de overtreding van het verbod openbare wegen af te sluiten. Ondanks dat het fietspad wellicht niet op de legger voorkomt is het fietspad openbaar op grond van het langdurige gebruik als fietspad en het onderhoud door of vanwege overheden.
Onrechtmatige afsluiting
Wij constateren dat de afsluiting van dit fietspad over landgoed Pijnenburg in strijd is met artikel 14 lid 1 in samenhang met artikel 4 lid 1 van de Wegenwet. Deze regels schijven voor dat de rechthebbende of onderhoudsplichtige van een openbare weg het verkeer over deze weg moet dulden, behoudens in bepaalde gevallen. Landgoed Pijnenburg, eigenaar van het hiervoor aangehaalde fietspad, heeft het dit fietspad door middel van verkeersborden en hekken afgesloten voor fietsverkeer en heeft daarmee artikel 14 lid 1 Wegenwet overtreden. De uitzonderingsgevallen zijn op de afsluiting niet van toepassing.
Daarnaast zijn de verkeersborden en hekken geplaatst zonder dat er een verkeersbesluit aan ten grondslag ligt. Daarmee is de plaatsing daarvan ook in strijd met artikelen 15 en 16 Wegenverkeerswet. In de Wegenverkeerswet wordt met artikel 15 en16 geregeld dat zonder verkeersbesluit verbodsborden niet geplaatst en beperkende maatregelen niet genomen mogen worden bij of op (openbare) wegen.
Openbare weg
Het fietspad is volgens artikel 4 lid 1 onder I en II van de Wegenwet een openbare weg. Het fietspad was namelijk voor de afsluiting gedurende meer dan 30 jaar in gebruik als fietspad en is meer dan 10 jaar onafgebroken door overheden met publiek geld onderhouden.
Verzoek tot handhaven
Wij verzoeken u dan ook om handhavend op te treden met als doel een einde te maken aan de onrechtmatige afsluiting van het fietspad en de verbodsborden en de hekken te verwijderen. Wij wijzen u erop, dat u op grond van jurisprudentie met een beroep op de beginselplicht tot handhaving, gehouden bent om handhavend op te treden.
Termijn
Wij verzoeken u binnen de wettelijke termijn van acht weken een beslissing te nemen over dit handhavingsverzoek.
Waarom een handhavingsverzoek
De afsluiting van het fietspad leidt tot flinke overlast voor duizenden fietsers. Dit blijkt ook uit de steun voor de petitie ‘Fietspad Pijnenburg weer open’. Scholieren, forenzen, mindervaliden die aangewezen zijn op een scootmobiel en recreanten missen het fietspad dagelijks. Een aantal verhalen van fietsers illustreren dit gemis.
Nu het fietspad niet meer geopend is, moet enorm worden omgefietst bij gebrek aan een alternatieve route. De Embranchementsweg is levensgevaarlijk. Recent waren fietsende scholieren getuige van een ongeluk op deze weg. Er mag 60 km per uur worden gereden en er is geen fietspad.
Overleg van de wethouder van Baarn met de landgoedeigenaar en de wethouder van Soest, heeft tot nu toe niet geleid tot openstelling van het fietspad. Vragen van raadsleden in de gemeenteraad van Baarn hebben tot nu toe niet geleid tot openstelling van het fietspad. De afsluiting van het fietspad past niet bij de mobiliteitsvisie van de gemeente Baarn waarin de gemeente uitspreekt het gebruik van de fiets te willen stimuleren, prioriteit te gaan geven aan "duurzame mobiliteit, vooral 'meer fietsen'", en fietsroutes te willen verbeteren.
In de media suggereert de landgoedeigenaar van Pijnenburg dat het afgesloten fietspad geen fietspad is. Wij zullen in deze brief uitleggen waarom dat feitelijk onjuist is. Het fietspad over landgoed Pijnenburg is al tientallen jaren in gebruik als fietspad. Het feitelijk gebruik van deze verbinding is gefinancierd en gefaciliteerd door overheden met publiek geld.
De landgoedeigenaar suggereert in de media dat het fietspad afgesloten is vanwege toegenomen recreatiedruk op het landgoed. Wij hebben de eigenaar aangeboden mee te denken met oplossingen voor het verminderen van ervaren drukte en overlast. Ook denken wij graag mee over eventuele alternatieve routes voor het fietspad in samenspraak met de landgoedeigenaar, Staatsbosbeheer en gemeente Baarn. Dit neemt niet weg dat wij vinden dat het fietspad zo snel mogelijk geopend moet worden zolang er nog geen alternatieve fietsroute is. Nu lopen fietsers dagelijks gevaar op de Embranchementsweg of laten de fiets staan en pakken de auto. Ons verzoek handhavend op te treden tegen de afsluiting van het fietspad loopt gelijk op met onze wens in overleg te blijven over alternatieven die de landgoedeigenaar minder overlast bezorgen. Zolang deze alternatieven er nog niet zijn moeten fietsers over het fietspad kunnen blijven fietsen.
Waarom het fietspad een openbare weg is
Artikel 4 lid 1 onder I van de Wegenwet:
Dit artikelonderdeel van de Wegenwet komt erop neer dat als een weg gedurende meer dan 30 jaar als openbare weg in gebruik is geweest deze niet meer kan worden afgesloten.
Het fietspad is ongeveer 31½ jaar onafgebroken als openbaar fietspad in gebruik geweest.
In 1986 heeft de Rijwielpadenvereniging Gooi en Eemland van de landgoedeigenaar van Pijnenburg een vergunning gekregen voor het aanleggen, beheren en onderhouden van een fietspad langs de Emilialaan. De vergunning ging op 1 september 1986 in. Het meest zuidelijke deel over de Emilialaan is speciaal als fietspad aangelegd.
Betreft: Handhavingsverzoek voor heropening fietspad Pijnenburg
Maandag, 2 november 2020
Geachte burgemeester Röell,
Sinds april 2019 is het fietspad door landgoed Pijnenburg vanaf de 300-Roedenlaan naar de Wieksloterweg afgesloten. Met deze brief verzoeken wij de gemeente Baarn om te handhaven op de overtreding van het verbod openbare wegen af te sluiten. Ondanks dat het fietspad wellicht niet op de legger voorkomt is het fietspad openbaar op grond van het langdurige gebruik als fietspad en het onderhoud door of vanwege overheden.
Onrechtmatige afsluiting
Wij constateren dat de afsluiting van dit fietspad over landgoed Pijnenburg in strijd is met artikel 14 lid 1 in samenhang met artikel 4 lid 1 van de Wegenwet. Deze regels schijven voor dat de rechthebbende of onderhoudsplichtige van een openbare weg het verkeer over deze weg moet dulden, behoudens in bepaalde gevallen. Landgoed Pijnenburg, eigenaar van het hiervoor aangehaalde fietspad, heeft het dit fietspad door middel van verkeersborden en hekken afgesloten voor fietsverkeer en heeft daarmee artikel 14 lid 1 Wegenwet overtreden. De uitzonderingsgevallen zijn op de afsluiting niet van toepassing.
Daarnaast zijn de verkeersborden en hekken geplaatst zonder dat er een verkeersbesluit aan ten grondslag ligt. Daarmee is de plaatsing daarvan ook in strijd met artikelen 15 en 16 Wegenverkeerswet. In de Wegenverkeerswet wordt met artikel 15 en16 geregeld dat zonder verkeersbesluit verbodsborden niet geplaatst en beperkende maatregelen niet genomen mogen worden bij of op (openbare) wegen.
Openbare weg
Het fietspad is volgens artikel 4 lid 1 onder I en II van de Wegenwet een openbare weg. Het fietspad was namelijk voor de afsluiting gedurende meer dan 30 jaar in gebruik als fietspad en is meer dan 10 jaar onafgebroken door overheden met publiek geld onderhouden.
Verzoek tot handhaven
Wij verzoeken u dan ook om handhavend op te treden met als doel een einde te maken aan de onrechtmatige afsluiting van het fietspad en de verbodsborden en de hekken te verwijderen. Wij wijzen u erop, dat u op grond van jurisprudentie met een beroep op de beginselplicht tot handhaving, gehouden bent om handhavend op te treden.
Termijn
Wij verzoeken u binnen de wettelijke termijn van acht weken een beslissing te nemen over dit handhavingsverzoek.
Waarom een handhavingsverzoek
De afsluiting van het fietspad leidt tot flinke overlast voor duizenden fietsers. Dit blijkt ook uit de steun voor de petitie ‘Fietspad Pijnenburg weer open’. Scholieren, forenzen, mindervaliden die aangewezen zijn op een scootmobiel en recreanten missen het fietspad dagelijks. Een aantal verhalen van fietsers illustreren dit gemis.
Nu het fietspad niet meer geopend is, moet enorm worden omgefietst bij gebrek aan een alternatieve route. De Embranchementsweg is levensgevaarlijk. Recent waren fietsende scholieren getuige van een ongeluk op deze weg. Er mag 60 km per uur worden gereden en er is geen fietspad.
Overleg van de wethouder van Baarn met de landgoedeigenaar en de wethouder van Soest, heeft tot nu toe niet geleid tot openstelling van het fietspad. Vragen van raadsleden in de gemeenteraad van Baarn hebben tot nu toe niet geleid tot openstelling van het fietspad. De afsluiting van het fietspad past niet bij de mobiliteitsvisie van de gemeente Baarn waarin de gemeente uitspreekt het gebruik van de fiets te willen stimuleren, prioriteit te gaan geven aan "duurzame mobiliteit, vooral 'meer fietsen'", en fietsroutes te willen verbeteren.
In de media suggereert de landgoedeigenaar van Pijnenburg dat het afgesloten fietspad geen fietspad is. Wij zullen in deze brief uitleggen waarom dat feitelijk onjuist is. Het fietspad over landgoed Pijnenburg is al tientallen jaren in gebruik als fietspad. Het feitelijk gebruik van deze verbinding is gefinancierd en gefaciliteerd door overheden met publiek geld.
De landgoedeigenaar suggereert in de media dat het fietspad afgesloten is vanwege toegenomen recreatiedruk op het landgoed. Wij hebben de eigenaar aangeboden mee te denken met oplossingen voor het verminderen van ervaren drukte en overlast. Ook denken wij graag mee over eventuele alternatieve routes voor het fietspad in samenspraak met de landgoedeigenaar, Staatsbosbeheer en gemeente Baarn. Dit neemt niet weg dat wij vinden dat het fietspad zo snel mogelijk geopend moet worden zolang er nog geen alternatieve fietsroute is. Nu lopen fietsers dagelijks gevaar op de Embranchementsweg of laten de fiets staan en pakken de auto. Ons verzoek handhavend op te treden tegen de afsluiting van het fietspad loopt gelijk op met onze wens in overleg te blijven over alternatieven die de landgoedeigenaar minder overlast bezorgen. Zolang deze alternatieven er nog niet zijn moeten fietsers over het fietspad kunnen blijven fietsen.
Waarom het fietspad een openbare weg is
Artikel 4 lid 1 onder I van de Wegenwet:
Dit artikelonderdeel van de Wegenwet komt erop neer dat als een weg gedurende meer dan 30 jaar als openbare weg in gebruik is geweest deze niet meer kan worden afgesloten.
Het fietspad is ongeveer 31½ jaar onafgebroken als openbaar fietspad in gebruik geweest.
In 1986 heeft de Rijwielpadenvereniging Gooi en Eemland van de landgoedeigenaar van Pijnenburg een vergunning gekregen voor het aanleggen, beheren en onderhouden van een fietspad langs de Emilialaan. De vergunning ging op 1 september 1986 in. Het meest zuidelijke deel over de Emilialaan is speciaal als fietspad aangelegd.
Toeristische kaart uit 2002 met fietspad en ANWB paddenstoelen
In het door oa landgoedeigenaar Per Insinger ondertekende convenant wordt gesproken over een fietspad
Haaientanden bij de oversteekplaats Biltse Weg
Soester Courant, november 1987
Kaart Fietsknooppunt 65
Door Provincie Utrecht is in 1987 een fietsoversteekplaats over de Biltseweg gemaakt
Waarschuwingsbord voor overstekende fietsers bij oversteekplaats Biltseweg
|
De rest van het fietspad loopt over licht verharde wegen die al bestonden richting de Stulpselaan, getuige de topografische kaart uit 2003 (zie bijlage nr. 4). Op een toeristische kaart van het gebied uit 2002 staat het fietspad duidelijk aangegeven inclusief de bijbehorende ANWB-paddenstoelen (zie bijlage nr. 5). Op de kaart zijn de ANWB-paddenstoelennummers 20069, 20098 en 20071 te zien. Een aantal jaren geleden is het tracé enigszins gewijzigd door de bouw van een huis.
Wij vonden tal van documenten waarin wordt gesproken over het fietspad langs de Emilialaan over landgoed Pijnenburg. Ook in het door de landgoedeigenaar zelf ondertekende convenant tussen landgoedeigenaar, provincie Utrecht en de gemeente Baarn wordt gesproken over dit fietspad als zijnde een fietspad. Er zijn haaientanden aangebracht bij de fietsoversteekplaats over de Biltseweg. Deze zijn nog steeds zichtbaar. Haaientanden reguleren bestuurders op de weg (dus geen voetgangers) aldus het RVV 1990 artikel 1 hoofdstuk 1 en artikel 80 hoofdstuk 3. Dit betekent dat de haaientanden voor fietsers zijn aangebracht. Het fietspad langs de Wieksloterweg en de Emilialaan is feestelijk geopend door toenmalig gedeputeerde van de provincie Utrecht, Van Wijnbergen op 13 november 1987. Dit valt te lezen in het jaarverslag van de Rijwielpadenvereniging Gooi en Eemland. En wordt bevestigd door een artikel in de Soester Courant over de opening. Het fietspad was vóór de officiële opening al enige tijd in gebruik. Dit blijkt o.a. uit verklaringen van inwoners van Baarn, Soest en omgeving. Ook staat het fietspad aangegeven op de Wandel- en Fietskaart Gooi en Vechtstreek 1987. Voorts werd er bewegwijzering aangebracht op het fietspad. De ANWB maakte een bewegwijzeringsplan. Dit blijkt uit een brief van 7 juni 1988 aan de Rijwielpaden-vereniging Gooi en Eemland voor het fietspad langs de Emilialaan met de fietswegwijzer aan het begin van de Emilialaan en drie paddenstoelen. In een andere brief gedateerd 1 augustus 1988 stelt de ANWB de gemeente Baarn van het bewegwijzeringsplan op de hoogte en vraagt om vergoeding van de instandhoudingskosten. Het fietspad maakt onderdeel uit van het Fietsknooppuntennetwerk Utrecht en vervult daarin een essentiële functie. Dat valt goed te zien op een kaart van het Fietsknoopnetwerk Utrecht bij knooppunt 65 bij Paleis Soestdijk. Het fietspad aangaande dit handhavingsverzoek is een deel van het fietspad tussen knooppunt 90 en knooppunt 62. Overigens staat ook op kaarten bij andere knooppunten het fietspad nog steeds aangegeven. Uit de bewijsstukken die wij opvoeren blijkt dat het fietspad feitelijk langer dan 30 jaar in gebruik is geweest als fietspad tot de afsluiting in het voorjaar 2019. Hiermee is het fietspad langer dan 30 jaar in gebruik geweest als openbare weg en wordt voldaan aan het criterium van art. 4 lid 1 onder I van de Wegenwet. Artikel 4 lid 1 onder II van de Wegenwet: In dit artikelonderdeel van de Wegenwet staat dat wanneer een weg meer dan 10 jaar onafgebroken door een overheid is onderhouden, die weg niet gesloten kan worden. Om het fietspad te realiseren zijn kostbare voorzieningen door overheden gerealiseerd. Zo heeft de Rijwielpadenvereniging Gooi- en Eemland van het Ministerie van het Ministerie van Landbouw en Visserij begin 1987 subsidie gekregen voor de aanleg van het fietspad langs de Wieksloterweg en de Emilialaan. Om het fietspad vanaf de Wieksloterweg veilig te bereiken is door de Provincie Utrecht een fietsoversteekplaats over de Biltseweg met fietssluis bij het begin van de Emilialaan gemaakt. Ook is er bebording geplaatst aan de provinciale weg om automobilisten te waarschuwen voor overstekende fietsers. Het beheer van het zuidelijk deel van de Emilialaan werd tot 2004 uitgevoerd door de Rijwielpadenvereniging Gooi- en Eemland en is daarna uitgevoerd door het Goois Natuurreservaat. |
Daarnaast is bebording op de fietsroute aangebracht. Het gaat om een fietswegwijzer bij de oversteekplaats Biltseweg en drie door de ANWB geplaatste paddenstoelen: 20069, 20071 en 20098. Twee daarvan, 20069 en 20071 waren geplaatst op landgoed Pijnenburg en zijn inmiddels verwijderd. Wij weten niet wie deze ANWB-paddenstoelen verwijderd heeft. De derde paddenstoel bij de hoek 300-Roedenlaan blijkt nu ook ontmanteld te zijn.
Wat de Rijwielpadenvereniging betreft, deze Vereniging diende een algemeen belang in de regio. Diverse burgemeesters hebben zitting gehad in het bestuur van de Vereniging.
De Vereniging werd voor haar taken gesubsidieerd door verschillende overheden in de regio waar ze werkzaam was. Zo ook door de gemeente Baarn.
Zo is er de brief van 14 december 1988 van de gemeente Baarn aan de ANWB met het volgende citaat: "...en dat wij bereid zijn de jaarlijkse instandhoudingskosten voor de drie genoemde paddenstoelen, met ingang van 1989, voor onze rekening te nemen…” (de kosten worden overgemaakt naar de wegbeheerder zijnde de Rijwielpadenvereniging Gooi- en Eemland).
Recent zijn er in 2018 rond landgoed Pijnenburg nog twee bruggen hersteld door het Rijwielpadenfonds Gooi- en Eemland. De fietsverbinding van de ene brug aan het begin van de 300-Roedenlaan over een sloot naar de andere brug aan de Wieksloterweg over de Pijnenburger Grift leidt over het nu gesloten fietspad van Pijnenburg. Toen beide bruggen op 16 augustus 2018 feestelijk opnieuw in gebruik werden genomen, fietste het gezelschap over het fietspad dat dus zo’n acht maanden later afgesloten werd, van de ene brug naar de andere.
In een brief van 26 september 2003 van de gemeente Baarn aan de Rijwielpadenvereniging, wordt gesproken over de systematiek en de voortzetting van de jaarlijkse subsidie. Het onderhoud van het fietspad, althans het zuidelijk deel van de Emilialaan, heeft vanaf 1987 tot 2004 gedurende zo’n zeventien jaren door de Rijwielpadenvereniging plaatsgevonden. In 2004 werd het onderhoud overgenomen door het Goois Natuurreservaat. Voor het onderhoud van fietspaden op grondgebied van de gemeente Baarn verstrekt de gemeente aan het Goois Natuurreservaat “kostendekkende meerjarige bijdragen”, zo staat te lezen in de begroting 2017 die aan de gemeente Gooise Meren is voorgelegd. Ook het Goois Natuurreservaat heeft het onderhoud van het fietspad vanaf 2004 tot kort voor 2019 uitgevoerd onder bekostiging van de gemeente Baarn, dus ook voor een periode van meer dan 10 jaar.
Hiermee wordt voldaan aan het criterium van art. 4 lid 1 onder II van de Wegenwet nu gebleken is dat het onderhoud van het fietspad door zowel de Rijwielpadenvereniging als later het Goois Natuurreservaat voor een periode langer dan 10 jaar middels subsidiëring door de gemeente Baarn werd uitgevoerd.
De overtreding
Wij constateren dat de afsluiting van dit fietspad over landgoed Pijnenburg in strijd is met artikel 14 lid 1 in samenhang met artikel 4 lid 1 van de Wegenwet. Daarnaast zijn de verkeersborden en hekken geplaatst zonder dat er een verkeersbesluit aan ten grondslag ligt. Daarmee is de plaatsing daarvan ook in strijd met artikelen 15 en 16 Wegenverkeerswet.
Waarom het fietspad onmisbaar is
Het fietspad heeft een belangrijke regionale functie en biedt een veilige en snelle mogelijkheid om vanuit Soest per fiets Lage Vuursche en Hilversum te bereiken. Het was ook een belangrijke reden om het fietspad Wieksloterweg-Emilialaan aan te leggen “als verbinding tussen de Soesterduintjes en de Lage Vuursche” (citaat uit het jaarverslag 1987 van de Rijwielpadenvereniging Gooi- en Eemland). In 2005 omschrijft het college van Soest het fietspad als een ‘slagader’ van het routenetwerk tussen de bossen van Lage Vuursche, Soest, Zeist en Leusden. Daarnaast zijn er de fietsers zelf die in die tientallen verklaringen online, per brief of in opiniestukken in lokale kranten het dagelijks gemis van het fietspad laten blijken.
Het fietspad is ook onmisbaar omdat er geen goed alternatief is. “De alternatieve routes langs de Biltseweg en de Embrachementsweg zijn niet geschikt voor recreatief fietsverkeer” schrijft het college van Soest in de eerder aangehaalde brief. Het nog aan te leggen fietspad aan de achterkant van Paleis Soestdijk, in het verlengde van de Koningsweg, als onderdeel van het provinciale mobiliteitsprogramma Verder, biedt ook geen goed alternatief. Dit nieuwe fietspad leidt naar de Hilversumse Straatweg en laat Lage Vuursche links liggen. Een eventuele aftakking van dit aan te leggen fietspad naar Lage Vuursche betekent een flinke omweg en tast waardevolle natuur op De Stulp aan.
Fietspad is landgoedeigenaar doorn in het oog
De afsluiting van het fietspad vorig jaar kwam als een donderslag bij heldere hemel. Niet alleen fietsers waren verrast, ook de gemeente Baarn en Soest bleken niet op de hoogte te zijn van de afsluiting van het fietspad. Toen het fietspad afgesloten werd, hebben wij zowel telefonisch als per mail contact gehad met beide gemeenten om te vragen waarom het fietspad afgesloten was. Beide gemeenten gaven aan niet op de hoogte te zijn van de afsluiting van het fietspad.
Ruim een jaar verder weten we dat het fietspad de landgoedeigenaar al jaren een doorn in het oog is. Dit blijkt o.a. uit correspondentie van de gemeente Soest met de gemeente Baarn en de landgoedeigenaar. In deze brieven ageert de gemeente Soest tegen de bordjes Eigen Weg die de landgoedeigenaar vanaf 2005 is gaan plaatsen. De gemeente Soest verzoekt de gemeente Baarn in deze correspondentie, in te grijpen om afsluiting van het fietspad te voorkomen.
In een convenant tussen landgoed eigenaar, provincie Utrecht en gemeente Baarn zijn de overheden (provincie en gemeente) een inspanningsverplichting aangegaan om het fietspad Emilialaan/Buurtlaan om te leggen. Indien overheden dit na 10 jaar niet mogelijk hebben gemaakt mag de landgoedeigenaar het fietspad afsluiten. Dit convenant loopt tot 2022. De landgoedeigenaar heeft het convenant eenzijdig opengebroken door zich niet aan de afspraak te houden want het fietspad is in 2019 afgesloten. Landgoedeigenaar heeft zodoende overheden de kans ontnomen om tot 2022 te werken aan een alternatieve route. De fietser trekt aan het kortste eind.
Een prettig fietspad voor iedereen
Ons verzoek aan de gemeente om handhavend op te treden loopt gelijk op met ons begrip voor de landgoedeigenaar die het fietspad als hinderlijk ervaart. Dit betekent echter niet dat wij de onrechtmatige afsluiting van het fietspad kunnen accepteren gezien de grote gevolgen die het heeft voor duizenden fietsers uit de regio. De petitie ‘Fietspad Pijnenburg weer open’ is 2150 keer ondertekend. Wij hebben met de landgoedeigenaar en met Staatsbosbeheer gesproken en zien mogelijkheden het fietspad met minder overlast voor de landgoedeigenaar, wel over landgoed Pijnenburg te laten lopen. We hopen dat we tot een fietspad kunnen komen dat prettig is voor iedereen. In afwachting daarvan moeten fietsers weer kunnen fietsen over het fietspad.
Met de meeste hoogachting,
Burgercomité Fietsvrienden Pijnenburg
Meike van de Linde
Rosalie Smit
Fietsersbond afdeling Soest
Roeland Bouricius
Misja Janzen
Fietsersbond afdeling Baarn
Wim Genuit
Utrechts Fietsoverleg (UFO)
Henk van Rooijen coördinator Regio Amersfoort
Wat de Rijwielpadenvereniging betreft, deze Vereniging diende een algemeen belang in de regio. Diverse burgemeesters hebben zitting gehad in het bestuur van de Vereniging.
De Vereniging werd voor haar taken gesubsidieerd door verschillende overheden in de regio waar ze werkzaam was. Zo ook door de gemeente Baarn.
Zo is er de brief van 14 december 1988 van de gemeente Baarn aan de ANWB met het volgende citaat: "...en dat wij bereid zijn de jaarlijkse instandhoudingskosten voor de drie genoemde paddenstoelen, met ingang van 1989, voor onze rekening te nemen…” (de kosten worden overgemaakt naar de wegbeheerder zijnde de Rijwielpadenvereniging Gooi- en Eemland).
Recent zijn er in 2018 rond landgoed Pijnenburg nog twee bruggen hersteld door het Rijwielpadenfonds Gooi- en Eemland. De fietsverbinding van de ene brug aan het begin van de 300-Roedenlaan over een sloot naar de andere brug aan de Wieksloterweg over de Pijnenburger Grift leidt over het nu gesloten fietspad van Pijnenburg. Toen beide bruggen op 16 augustus 2018 feestelijk opnieuw in gebruik werden genomen, fietste het gezelschap over het fietspad dat dus zo’n acht maanden later afgesloten werd, van de ene brug naar de andere.
In een brief van 26 september 2003 van de gemeente Baarn aan de Rijwielpadenvereniging, wordt gesproken over de systematiek en de voortzetting van de jaarlijkse subsidie. Het onderhoud van het fietspad, althans het zuidelijk deel van de Emilialaan, heeft vanaf 1987 tot 2004 gedurende zo’n zeventien jaren door de Rijwielpadenvereniging plaatsgevonden. In 2004 werd het onderhoud overgenomen door het Goois Natuurreservaat. Voor het onderhoud van fietspaden op grondgebied van de gemeente Baarn verstrekt de gemeente aan het Goois Natuurreservaat “kostendekkende meerjarige bijdragen”, zo staat te lezen in de begroting 2017 die aan de gemeente Gooise Meren is voorgelegd. Ook het Goois Natuurreservaat heeft het onderhoud van het fietspad vanaf 2004 tot kort voor 2019 uitgevoerd onder bekostiging van de gemeente Baarn, dus ook voor een periode van meer dan 10 jaar.
Hiermee wordt voldaan aan het criterium van art. 4 lid 1 onder II van de Wegenwet nu gebleken is dat het onderhoud van het fietspad door zowel de Rijwielpadenvereniging als later het Goois Natuurreservaat voor een periode langer dan 10 jaar middels subsidiëring door de gemeente Baarn werd uitgevoerd.
De overtreding
Wij constateren dat de afsluiting van dit fietspad over landgoed Pijnenburg in strijd is met artikel 14 lid 1 in samenhang met artikel 4 lid 1 van de Wegenwet. Daarnaast zijn de verkeersborden en hekken geplaatst zonder dat er een verkeersbesluit aan ten grondslag ligt. Daarmee is de plaatsing daarvan ook in strijd met artikelen 15 en 16 Wegenverkeerswet.
Waarom het fietspad onmisbaar is
Het fietspad heeft een belangrijke regionale functie en biedt een veilige en snelle mogelijkheid om vanuit Soest per fiets Lage Vuursche en Hilversum te bereiken. Het was ook een belangrijke reden om het fietspad Wieksloterweg-Emilialaan aan te leggen “als verbinding tussen de Soesterduintjes en de Lage Vuursche” (citaat uit het jaarverslag 1987 van de Rijwielpadenvereniging Gooi- en Eemland). In 2005 omschrijft het college van Soest het fietspad als een ‘slagader’ van het routenetwerk tussen de bossen van Lage Vuursche, Soest, Zeist en Leusden. Daarnaast zijn er de fietsers zelf die in die tientallen verklaringen online, per brief of in opiniestukken in lokale kranten het dagelijks gemis van het fietspad laten blijken.
Het fietspad is ook onmisbaar omdat er geen goed alternatief is. “De alternatieve routes langs de Biltseweg en de Embrachementsweg zijn niet geschikt voor recreatief fietsverkeer” schrijft het college van Soest in de eerder aangehaalde brief. Het nog aan te leggen fietspad aan de achterkant van Paleis Soestdijk, in het verlengde van de Koningsweg, als onderdeel van het provinciale mobiliteitsprogramma Verder, biedt ook geen goed alternatief. Dit nieuwe fietspad leidt naar de Hilversumse Straatweg en laat Lage Vuursche links liggen. Een eventuele aftakking van dit aan te leggen fietspad naar Lage Vuursche betekent een flinke omweg en tast waardevolle natuur op De Stulp aan.
Fietspad is landgoedeigenaar doorn in het oog
De afsluiting van het fietspad vorig jaar kwam als een donderslag bij heldere hemel. Niet alleen fietsers waren verrast, ook de gemeente Baarn en Soest bleken niet op de hoogte te zijn van de afsluiting van het fietspad. Toen het fietspad afgesloten werd, hebben wij zowel telefonisch als per mail contact gehad met beide gemeenten om te vragen waarom het fietspad afgesloten was. Beide gemeenten gaven aan niet op de hoogte te zijn van de afsluiting van het fietspad.
Ruim een jaar verder weten we dat het fietspad de landgoedeigenaar al jaren een doorn in het oog is. Dit blijkt o.a. uit correspondentie van de gemeente Soest met de gemeente Baarn en de landgoedeigenaar. In deze brieven ageert de gemeente Soest tegen de bordjes Eigen Weg die de landgoedeigenaar vanaf 2005 is gaan plaatsen. De gemeente Soest verzoekt de gemeente Baarn in deze correspondentie, in te grijpen om afsluiting van het fietspad te voorkomen.
In een convenant tussen landgoed eigenaar, provincie Utrecht en gemeente Baarn zijn de overheden (provincie en gemeente) een inspanningsverplichting aangegaan om het fietspad Emilialaan/Buurtlaan om te leggen. Indien overheden dit na 10 jaar niet mogelijk hebben gemaakt mag de landgoedeigenaar het fietspad afsluiten. Dit convenant loopt tot 2022. De landgoedeigenaar heeft het convenant eenzijdig opengebroken door zich niet aan de afspraak te houden want het fietspad is in 2019 afgesloten. Landgoedeigenaar heeft zodoende overheden de kans ontnomen om tot 2022 te werken aan een alternatieve route. De fietser trekt aan het kortste eind.
Een prettig fietspad voor iedereen
Ons verzoek aan de gemeente om handhavend op te treden loopt gelijk op met ons begrip voor de landgoedeigenaar die het fietspad als hinderlijk ervaart. Dit betekent echter niet dat wij de onrechtmatige afsluiting van het fietspad kunnen accepteren gezien de grote gevolgen die het heeft voor duizenden fietsers uit de regio. De petitie ‘Fietspad Pijnenburg weer open’ is 2150 keer ondertekend. Wij hebben met de landgoedeigenaar en met Staatsbosbeheer gesproken en zien mogelijkheden het fietspad met minder overlast voor de landgoedeigenaar, wel over landgoed Pijnenburg te laten lopen. We hopen dat we tot een fietspad kunnen komen dat prettig is voor iedereen. In afwachting daarvan moeten fietsers weer kunnen fietsen over het fietspad.
Met de meeste hoogachting,
Burgercomité Fietsvrienden Pijnenburg
Meike van de Linde
Rosalie Smit
Fietsersbond afdeling Soest
Roeland Bouricius
Misja Janzen
Fietsersbond afdeling Baarn
Wim Genuit
Utrechts Fietsoverleg (UFO)
Henk van Rooijen coördinator Regio Amersfoort
VERKLARINGEN VAN GEBRUIKERS VAN FIETSPAD PIJNENBURG
Geachte fietsvrienden Pijnenburg
Hierbij verklaar ik, Gerard M.T. Trienekens, de onderstaande routes te hebben gefietst op het landgoed Pijnenburg en wel in beide richtingen. Alle drie routes, die ik ingetekend heb op onderstaande kaart, heb ik vanaf augustus 1971 regelmatig gefietst. Route 2a., de doorgaande fietsroute vanaf de Wieksloot, heeft na de bouw van een landhuis een slinger erbij gekregen en is eerst begin 2019 afgesloten. Gedurende de jaren dat genoemde drie routes op de fiets vrij toegankelijk waren, ben ik door niets of niemand gehinderd. Dus ben ik zowel nooit aangesproken dat ik in overtreding was, als dat ik zelf ook maar het vermoeden had, dat dat het geval zou kunnen zijn. |
Ik wil graag kwijt, wat het fietspad voor mij betekent.
Sinds februari 1989 woon ik in Soest, eerst met het hele gezin. Nadat de kinderen een voor een het huis uit gingen woonde ik hier met mijn man en 6 jaar geleden is hij overleden en woon ik hier nog steeds. Mijn woonplezier heeft veel te maken met het bewuste fietspad. Ik heb lang vrijwilligerswerk gedaan in Hilversum en ging, als het weer het toeliet, via het pad naar de Stulpselaan en zo verder. Een heerlijk ritje. Ook had ik af en toe een afspraak met vrienden bij Buiten in de Kuil of Groot Kietvitsdal. Lage Vuursche zelf is al een doel, b.v. om daar te gaan wandelen. Soms maakte ik een langere rit, maar altijd die kant op. En ook met de kleinkinderen fietste ik heel wat keertjes b.v. naar de midgetgolf in L.V. of kasteel Groeneveld. Al die dingen zijn weggevallen want ik wil niet over de grote weg en al helemaal niet over die enge Embranchementsweg. Ik ben geen lange-afstandsfietser maar dit waren net lekkere ritjes, soms wat uitgebreider met een onderbreking bij een van de horecagelegenheden. Kortom, mijn hele fietsplezier is weg. Als ik niet zo'n fijne woonplek had zou ik er bijna om willen verhuizen. Ik hoop dan ook heel erg dat er een oplossing komt. Veel succes met deze actie! Hetty van Zanen-Luken |
Ik fiets al decennia lang over de route Stulpselaan , linksaf bij Pluismeertje, en daarna weer rechtsaf richting Wieksloterweg (de dikke zwarte ingetekende lijn op onderstaande kaart). Dat deed ik ca. 50 jaar geleden al met mijn ouders, als we vanuit Laren een fietstochtje “Lage Vuursche” maakten. Ben zelf in 1988 in Soest komen wonen en toen zeer regelmatig (liefst elk weekend) o.a. de route van de zwarte lijn op de kaart gevolgd. Een tiental jaar geleden werd die route veranderd in het stukje blauw (ingetekend) – de ANWB paddenstoel werd ook verplaatst (van enkele stip naar de dubbele witte stip) – bleef overigens gewoon ANWB fietsroute.
Toen vorig jaar dhr. Insinger deze fietsroute afsloot stonden de beide ANWB paddenstoelen er nog – na een paar weken waren die ook verdwenen. De ANWB gaf overigens geen commentaar op deze actie. Dat verklaar ik, Herman Calis, wonende in Soest. |